11 juli, 2018

Viryayoga

Yogaworkshop med fokus på ryggens välmående.

Vill du yoga för att få en ökad kroppskännedom, stärka kroppen och balansen och hitta smidighet? På mina yogaklasser kommer du som du är – med den kropp du har och med din personlighet! Du väljer kurs efter nivå och oavsett vilken/vilka du väljer så går det alltid anpassa övningarna så de fungerar så bra som möjligt för just dig! Tveka inte att fråga mig om tips före eller efter klass! 

Aktuella kurser 2018: 

  • Introkurs i augusti där du får möta grunderna i viryayoga och se om det är något för dig. Samma vecka och dagar ges även en introkurs i dans om du vill kombinera. Info och anmälan: introkurs yoga
  • Viryayoga nivå 0-1. Tisdagar 17.30-18.40. Start 11/9. Här introduceras du för viryayogans metod på ett sätt som passar de allra flesta. Vi yogar oss igenom flödena från nivå 1 innan kursen är slut, men vi inleder kursen med övningar som förbereder oss för nivå 1 på ett mjukt och inkännande sätt. Alla pass avslutas med en härlig avslappning. Du kommer att både känna dig stärkt och avslappnad när du går därifrån! Info och anmälan: viryayoga 0-1
  • Restorative och återhämtande yoga. Tisdagar 18.50-19.50. Restorativ, eller återhämtande, yoga är den lugnaste och mest vilsamma av alla yogaformer. Kärnan i dessa klasser är återhämtning och uppbyggnad. Vi upplever vila, stillhet och tystnad. Här får du en chans att pausa, koppla av och hitta ett lugnt tillstånd. Info och anmälan: restorativ yoga
  • Rehab-viryayoga. Onsdagar 13.00-14.15. Vi yogar en stärkande, men lugn yoga, som passar dig som kanske har problem med värk, övervikt, stress eller är senior. Här tar vi hjälp av stolar, väggar, klossar, bolster mm för att utföra övningarna och fler anpassningar finns än på en vanlig dynamisk yogaklass. Alla välkomna. Info och anmälan: rehab-viryayoga
  • Avslappning. Onsdag 16.00-16.45. Detta är inte yoga, men närbesläktat! Inleds med några medvetna rörelser (mindful moves) som kan utföras antingen sittande eller stående. Därefter guidas du genom en progressiv avslappning sittande på stol där du får lära dig slappna av på djupet. Info och anmälan: avslappning
  • Viryayoga nivå 1-3. Torsdagar 19.45-20.15. Start 13/9. Här möter du viryayogans tre grundflöden nivå 1, 2 och 3. Inslag av virya vinyasa, strength and mobility och andra flöden kan förekomma. Det är bra om du har någon tidigare erfarenhet av yoga och kanske redan har bekantat dig med solhälsningar, nedåtgående hundar och chaturangas. Detta är inget krav, men om du är helt ny på yoga rekommenderar jag att du kombinerar med tisdagskursen eller börjar där först. Info och anmälan: viryayoga 1-3

Aktuella workshops och retreats:

  • Yoga, compassion och skogsbad i Renbergsvattnet. Söndag 9/9 kl 9.30-16.30. Tillsammans med Lena Stenvall och Sofia Lindblom arrangerar jag en härlig dag i närhet till naturen där du får prova på olika övningar i skogsbad, mindfulness, yoga och compassion. Mer info och anmälan här: miniretreat
  • Sommaryoga utomhus…

    På en höft – ett urbant yogaretreat. Under en hel dags minitretreat utforskar vi yogan. Vi inleder med virya puls för att på ett roligt sätt öka pulsen, svettas och utmana kroppen. Detta följs av en föreläsning om rörlighet, mobilitet och kanske några myter som spräcks? Hela eftermiddagen ägnar vi åt en härligt lång workshop där du får utforska höfterna och ryggen på djupet. Gästlärare Nanny-Maja Anderback guidar dig genom dagen tillsammans med Pia Burman. Mer info och anmälan: På en höft

  • Din rörliga rygg – workshop i Jörn. Den 21 oktober kl 17.00-20.00 på Jörns Badhus, i sporthallen, kan du komma på yogaworkshop med temat ”Din rörliga rygg”. Workshopen passar de allra flesta och lämnar dig med en härlig känsla i hela kroppen. Vi arbetar med rörlighet, mobilitet och styrka för ryggen och utforskar de olika rörelsemöjligheter vi har. Arrangeras tillsammans med Må-bra-gruppen och Badhuset i Jörn. Pris 400 kr. Anmälan tas emot av badhuset och mer info om detta kommer.

Om Pia:
Jag har undervisat yoga sedan 2014 och har dessutom undervisat dans sedan 2004, fördjupat mig i anatomi sedan 2008 och utbildat mig till Hälsovägledare vid LTU med examen i maj 2018. Jag har en helhetssyn på hälsa och anser att yogan kommer åt många delar av vår hälsa. Min önskan är att hjälpa dig hitta vägar att må så bra som möjligt. Att bli ditt mest hälsosamma jag och göra mer av sådant du mår bra av. Kanske kan viryayoga höra hit?

Om Viryayoga:
”Grundidén är att erbjuda yoga som på ett metodiskt och lättsamt sätt gör att vi finner storheten, styrkan och glädjen i kropp och sinne.” (läs mer på nordiskyoga.se)

Viryayoga utgår alltid ifrån fyra grundkomponenter: biomekanik, filosofi, glädje och 10 moduler i olika sekvenser.

De tio modulerna garanterar att du får ett allsidigt yogapass och är:
1. Uppvärmning, 2. Solhälsningar, 3. Stående positioner, 4. Balans, 5. Armbalanser och magstärkande positioner, 6. Höftöppnare, 7. Bakåtböjningar, 8. Framåtfällningar, 9. Avslutande positioner, 10. Avslappning.

Viryayoga är säker, rolig, givande och systematisk. Det är inte bara en yogaform, utan en metod, ett sätt att arbeta med yoga på ett hållbart och hälsosamt sätt.

%d bloggare gillar detta: