Introduktion till yoga

Om du är helt ny på yoga rekommenderar vi att du börjar här!

Här får du möta några av de vanligaste yogapositionerna. Målet är att du efter kursen ska känna dig trygg och redo att gå på våra yogaklasser som finns på schemat.

Kursen riktar sig till absoluta nybörjare och till dig som vill fräscha upp grunderna igen.

Här får du till exempel nöta solhälsningarna, som till en början kan kännas kluriga, bekanta dig med nedåtgående hunden och vad en vinyasa är egentligen. Du lär dig vanliga begrepp och positioner som kan dyka upp på klasser. Här är inga frågor dumma frågor.  

Kursstarter för introduktion till yoga:

Planerade kursstarter för den här kursen är: 

13 januari kl 19.30-20.45 – fyra träffar. Lärare: Ann Degerman

9 mars kl 19.30-20.45 – fyra träffar. Lärare: Ann Degerman

Håll utkik för fler kursstarter eller hör av dig till oss för att förmedla intresse!

Bra att veta:

Allt du behöver för yogan finns att låna på plats; yogamatta, yogablock och band samt filtar och bolster. Vi använder oss av yogaprops för att göra yogan mer lättillgänglig och säker. Klossar och band används för att förlänga armarna, vilket gör att du inte behöver vara supervig för att gå på yoga. 

Innan klassen bjuder vi på en kopp te i yogastudion. 

Omklädningsrum finns, men ingen dusch. 

Toalett och ett litet kök finns på plats. I köket kan du fylla på din vattenflaska om du vill ha med dig en sådan. 

Klä dig i kläder som är mjuka och sköna att röra sig i. Det behöver inte vara något supertjusigt, tänk funktionellt. Smart kan vara att ha lite tajtare på överkroppen så inte tröjan glider ner när du står “upp och ner” i hunden. Vill du ha vidare passform på kläderna kan ett underlinne som är tajt vara skönt att ha under t-shirten. 

Inga som helst förkunskaper krävs. Om det är vissa positioner som är svåra att utföra kommer du att få hjälp att hitta alternativ eller bekvämare i positionen. 

Kursen utgår från Viryayoga, som är en dynamisk yogaform med ursprung i hathayoga. Positionerna återkommer även i andra yogaformer. Speciellt för viryan är dess fokus på hållbarhet och att värna om kroppen utifrån hälsosamma rörelser. 

Alla yogaklasser avslutas med liggande avslappning, Savasana. 

I yogan ingår även moment av andningsövningar (pranayama) och meditation samt medveten närvaro i allt vi gör. 

Första gången du går på yoga kan det känns svårt och knepigt. Allt är nytt och du ser inte alltid vad läraren gör. Det här kommer att bli lättare för varje gång. Ge yogan några gånger innan du bestämmer dig för att det inte är något för dig. Du kommer efter ett tag att känna dig starkare, stadigare i balanser och mer trygg i de olika positionerna. 

Varmt välkommen!