fbpx

Viryayoga

Yogaworkshop med fokus på ryggens välmående.

Vill du yoga för att få en ökad kroppskännedom, stärka kroppen och balansen och hitta smidighet? På mina yogaklasser kommer du som du är – med den kropp du har och med din personlighet! Du väljer kurs efter nivå och oavsett vilken/vilka du väljer så går det alltid anpassa övningarna så de fungerar så bra som möjligt för just dig! Tveka inte att fråga mig om tips före eller efter klass! 

Aktuella kurser 2018: 

  • Introkurs i augusti där du får möta grunderna i viryayoga och se om det är något för dig. Samma vecka och dagar ges även en introkurs i dans om du vill kombinera. Info och anmälan: introkurs yoga
  • Viryayoga nivå 0-1. Tisdagar 17.30-18.40. Start 11/9. Här introduceras du för viryayogans metod på ett sätt som passar de allra flesta. Vi yogar oss igenom flödena från nivå 1 innan kursen är slut, men vi inleder kursen med övningar som förbereder oss för nivå 1 på ett mjukt och inkännande sätt. Alla pass avslutas med en härlig avslappning. Du kommer att både känna dig stärkt och avslappnad när du går därifrån! Info och anmälan: viryayoga 0-1
  • Restorative och återhämtande yoga. Tisdagar 18.50-19.50. Restorativ, eller återhämtande, yoga är den lugnaste och mest vilsamma av alla yogaformer. Kärnan i dessa klasser är återhämtning och uppbyggnad. Vi upplever vila, stillhet och tystnad. Här får du en chans att pausa, koppla av och hitta ett lugnt tillstånd. Info och anmälan: restorativ yoga
  • Rehab-viryayoga. Onsdagar 13.00-14.15. Vi yogar en stärkande, men lugn yoga, som passar dig som kanske har problem med värk, övervikt, stress eller är senior. Här tar vi hjälp av stolar, väggar, klossar, bolster mm för att utföra övningarna och fler anpassningar finns än på en vanlig dynamisk yogaklass. Alla välkomna. Info och anmälan: rehab-viryayoga
  • Viryayoga nivå 1-3. Torsdagar 19.45-20.15. Start 13/9. Här möter du viryayogans tre grundflöden nivå 1, 2 och 3. Inslag av virya vinyasa, strength and mobility och andra flöden kan förekomma. Det är bra om du har någon tidigare erfarenhet av yoga och kanske redan har bekantat dig med solhälsningar, nedåtgående hundar och chaturangas. Detta är inget krav, men om du är helt ny på yoga rekommenderar jag att du kombinerar med tisdagskursen eller börjar där först. Info och anmälan: viryayoga 1-3

Aktuella workshops och retreats:

  • Yoga, compassion och skogsbad i Renbergsvattnet. Söndag 9/9 kl 9.30-16.30. Tillsammans med Lena Stenvall och Sofia Lindblom arrangerar jag en härlig dag i närhet till naturen där du får prova på olika övningar i skogsbad, mindfulness, yoga och compassion. Mer info och anmälan här: miniretreat
  • På en höft – ett urbant yogaretreat. Under en hel dags minitretreat utforskar vi yogan. Vi inleder med virya puls för att på ett roligt sätt öka pulsen, svettas och utmana kroppen. Detta följs av en föreläsning om rörlighet, mobilitet och kanske några myter som spräcks? Hela eftermiddagen ägnar vi åt en härligt lång workshop där du får utforska höfterna och ryggen på djupet. Gästlärare Nanny-Maja Anderback guidar dig genom dagen tillsammans med Pia Burman. Mer info och anmälan: På en höft
  • Din rörliga rygg – workshop i Jörn. Den 21 oktober kl 17.00-20.00 på Jörns Badhus, i sporthallen, kan du komma på yogaworkshop med temat ”Din rörliga rygg”. Workshopen passar de allra flesta och lämnar dig med en härlig känsla i hela kroppen. Vi arbetar med rörlighet, mobilitet och styrka för ryggen och utforskar de olika rörelsemöjligheter vi har. Arrangeras tillsammans med Må-bra-gruppen och Badhuset i Jörn. Ta med dig yogamatta (några finns till låns), filt, kudde och en vattenflaska. Drop in. Ingen föranmälan krävs. Kom i god tid för att säkra din plats. Begränsat antal platser. Mer info kommer!

Om Pia:
Jag har undervisat yoga sedan 2014 och har dessutom undervisat dans sedan 2004, fördjupat mig i anatomi sedan 2008 och utbildat mig till Hälsovägledare vid LTU med examen i maj 2018. Jag har en helhetssyn på hälsa och anser att yogan kommer åt många delar av vår hälsa. Min önskan är att hjälpa dig hitta vägar att må så bra som möjligt. Att bli ditt mest hälsosamma jag och göra mer av sådant du mår bra av. Kanske kan viryayoga höra hit?

Om Viryayoga:
”Grundidén är att erbjuda yoga som på ett metodiskt och lättsamt sätt gör att vi finner storheten, styrkan och glädjen i kropp och sinne.” (läs mer på nordiskyoga.se)

Viryayoga utgår alltid ifrån fyra grundkomponenter: biomekanik, filosofi, glädje och 10 moduler i olika sekvenser.

De tio modulerna garanterar att du får ett allsidigt yogapass och är:
1. Uppvärmning, 2. Solhälsningar, 3. Stående positioner, 4. Balans, 5. Armbalanser och magstärkande positioner, 6. Höftöppnare, 7. Bakåtböjningar, 8. Framåtfällningar, 9. Avslutande positioner, 10. Avslappning.

Viryayoga är säker, rolig, givande och systematisk. Det är inte bara en yogaform, utan en metod, ett sätt att arbeta med yoga på ett hållbart och hälsosamt sätt.

Privat: Viryayoga

Pia Burman, som leder våra yogakurser, är utbildad inom viryayoga hos Nordiska Yogainstitutet. Hon har gått grundutbildning på 200h samt certifieringskurs vilket innebär att hon får undervisa de tre grundnivåerna inom viryayoga. Utöver detta har hon gått yogaterapeutisk påbyggnad och rehabyogautbildningen. Här kan du läsa mer om denna yogaform:

Viryayoga – en överblick

10-4-3…

…är viryayogans ”personnummer”. I en viryaklass har vi tio moduler, fyra komponenter och tre olika tempo-varianter. Det är inte så kryptiskt som det kanske först låter…

Tio moduler

Grundidén med viryayoga är att erbjuda en yoga som på ett metodiskt och lättsamt sätt gör att vi finner storheten, styrkan och glädjen i kropp och sinne.
Tillsammans med dans- och idrottsnaprapaten Malin Flick har Josephine Selander tagit fram olika yogaserier, där varje klass består av tio delar (eller ”moduler”). Varje asana bygger vidare på den föregående så att du kan jobba så välgörande, stärkande och skadefritt som möjligt.  Modulerna är små miniflöden av:

1.  Uppvärmning
2.  Solhälsningar
3.  Stående positioner
4.  Balans
5.  Armbalanser och magstärkande asanor
6.  Höftöppnare
7.  Bakåtböjningar
8.  Framåtfällningar
9.  Avslutande
10. Avslappning

Fyra komponenter

Det finns fyra komponenter som alltid genomsyrar en viryayogaklass:
– Ett par asanor från varje modul.
Poängen är att alla tio moduler alltid ska vara representerade, om så bara med ett par asanor. På så sätt får du alltid en allsidig yogasession när du går på en viryaklass.

– Biomekanik och ett fysiskt tema
I varje klass introducerar vi (eller påminner om) ett biomekaniskt tema så att varje asana görs hälsosamt och utan skaderisk. I instruktionsklasserna (se nedan) går vi djupare in i någon del/modul.

– Ett filosofiskt tema
I varje klass presenterar läraren ett tema av tankeväckande/filosofisk karaktär. Det kan vara allt från citat från Bhagvad Gita till enkla (men viktiga) saker som tex. andning, att vara här och nu eller acceptans

– Glädje
En av grundidéerna i viryayoga är att du efter klassen kan känna dig glad och upplyft. Därför finns alltid ett vist mått av glädje, upprymdhet och (kanske lite) stim och fnitter på en viryaklass. Yoga är kul!

Tre tempovarianter
En viryayogaklass har lite olika tempo, beroende på vilken typ av klass som du går på. Vi har tre olika typer av varianter som har lite olika karaktär:

–   Instruktionsklass.
En klass som går lite långsammare, där läraren går djupt in i biomekaniken och i någon av modulerna.
–   Flowklass.
Det är en klass där vi flödar oss igenom längre sjok av asanor. Läraren påminner dig om biomekaniken, utan att tappa flödet.
–   Eget-tempo-klass.
I de här klasserna har du redan lärt dig (någotsånär) alla moduler från en eller ett par nivåer och kan komponera din klass själv utifrån modulsystemet. Du bestämmer ditt eget tempo och läraren hjälper dig.