fbpx

Undviker du stranden?

Undviker du att följa med till stranden eller picknicken för att du vet hur ont du kommer få i kroppen av att sitta på marken?

​Jag vet hur det känns!
Det kanske du inte tror. Jag är ju ändå en yogalärare och vi sitter väl hela tiden på marken?

Nja, dels är det inte sant och dels har jag både vant mig. övat och kommit på tips och trix som kan hjälpa mig att sitta på marken på ett bekvämare vis.

När jag gick min yogalärarutbildning sommaren 2014 i Spanien var jag 33 år. Jag trodde att jag skulle vara äldst på utbildningen, men i själva verket visade det sig att jag var yngst. Flera i gruppen fyllde 50, 60 och en nästan 70 år.

​Det visade sig också snabbt att det spelar liksom ingen roll hur gammal du är!

Även om man är yngst så kan man känna sig äldst för att kroppen strejkar!

Jag var 33 år och många var 20 år äldre än mig… men det var jag som hade problem med att sitta på golvet hela dagarna. Vi varvade yoga med teori inom anatomi, biomekanik, sanskrit, yogans historia och filosofi. Vi satt många timmar på golvet och det gjorde ont i kroppen!

Medans Berit, 67, glatt tog sig genom dagarna, stod på huvudet och alltid hade ett leende på läpparna kämpade jag, 33, med att uthärda timmar på golvet, pressen på mig själv, stresspåslag… och en massa värk i kroppen!

I år fyller jag 40 och jag kan med glädje säga till dig att jag har inte lika ont i kroppen längre. Jag är vänligare mot mig själv, pressar mig inte lika hårt, varierar arbetsställning oftare och stressar mindre…. oftast i alla fall 😆!

Yogan har lärt mig att sitta bättre och bekvämare, har gjort mig starkare och gett mig verktyg att ta hand om både värk och stress när det kommer (och ja, de kommer ofta samtidigt!). Min grundutbildning i yoga var utmanande – men jag lärde mig också otroligt mycket på vägen och har fortsatt att utbilda mig sen dess och lärt mig ännu mer om hur yoga kan stötta mig i livet. 

Det här är en stor anledning till varför jag idag vill arbeta med att dela med mig av yoga och allt jag lärt mig till dig. Att kunna minska både värk och stress och hitta mer stillhet och balans i livet.

I veckans yogaklipp delar jag ett miniflöde som tar hand om din rygg.
Det här flödet går göra:

  • Sittande på marken ELLER på en stol, stubbe, sängkant, bil, solsäng… var du än är!
  • Mitt bland folk utan att det är särskilt skämmigt eller blottande
  • På några minuter för att återställa en god känsla i ryggen

Klicka här för att se och göra klippet själv: https://youtu.be/WCxG5UIQLiw

Om du vill ha fler liknande tips ska du prenumerera på min youtubekanal.​

Överväg också om du vill gå med som medlem i Balans. Där finns fler tips (tex “yoga på picknickfilten”) som ger dig verktyg för att ta hand om krånglande rygg och stresspåslag.

Ha en riktigt fin vecka! /Pia

Bild från yogakurs i Spanien
Comments are closed.